Als organisatie, ondernemer of zzp-er is het noodzaak regelmatig te innoveren. Zo blijf je aansluiten bij de flexibele markten waarin we tegenwoordig in werken. Eens van een andere kant naar je business kijken en waar nodig processen, diensten of producten aanpassen. Doen we nog wat we beloven? Dit geldt ook voor medewerkers en je eigen ondernemerschap. Zijn er voldoende groeikansen qua resultaat (salaris/inkomsten) én plezierig(er) werken? Worden alle talenten en kwaliteiten benut?
Verkopen als 2e beroep
Ik werk veel in de zakelijke & financiële dienstverlening met adviseurs en intermediairs. Experts in cijfers, techniek of (bancaire) producten. Op hun visitekaartje staat nooit ‘accountmanager of verkoper’. En toch is dit onderdeel van hun functieprofiel wel degelijk essentieel voor succes en plezier in het werk. Resultaten behalen, een goed gesprek, een fijne ontmoeting, een klant die terugkomt en naar jou vraagt omdat het zo’n positieve ervaring was om met jou te praten. Daar gaat het om. Toch is er minder aandacht voor de sales kwaliteiten dan je zou verwachten.
Klantgerichte communicatie
Effectiever communiceren met in- en externe klanten staat hoog op het wensenlijstje van leidinggevenden. Als alles goed gaat, is er doorgaans wel een positieve flow. Helaas is er soms ook slechts nieuws te melden aan klanten. De levertijd loopt uit, de high potential die je zou plaatsen bij een goede klant haakt onverwacht af. Herken je dit ook als ondernemer? Je besteedt veel tijd aan digitaal communiceren, zeg maar mailen. Hoe vaak heb je een moment in je agenda gepland om (potentiële) klanten te bellen of spontaan te bezoeken? Effectief en klantgericht communiceren in het digitale tijdperk vraagt om persoonlijke coaching. Wat heb jij nodig?
Aanpak talentontwikkeling
Uit onderzoek blijkt dat succesfactoren voor talentontwikkeling zijn:
op een goede manier het scouten van talent inbedden in de organisatie, talenten ontwikkelen via zogenaamde ‘stretchassignments’ en het bieden van een lerende cultuur. Fouten maken mag, het is wel de bedoeling dat je ergens van leert. Dit vraagt een scherp oog van een direct leidinggevende voor gedrag, kwaliteiten en het inschatten van potentie van medewerkers.
Eigenaarschap
Een van de richtingen die managers en ondernemers hierin kunnen geven is het bieden van (meer) eigen verantwoordelijkheid en (dus) regelruimte. In mijn webinars geef ik medewerkers, ondernemers en zzp-ers praktische tips om hun verkooptalent te ont-dekken zodat dit hun positie versterkt. Hieruit vloeit automatisch een positieve salesflow. En daar worden we met elkaar veel gelukkiger van.