Aan het einde van het jaar is het altijd fijn om even terug te kijken vanuit het perspectief van de klant. Wat hebben de trainingen van dit jaar de deelnemers gebracht? Wat kan beter en wat ga ik anders doen. Ik leer vanuit de ervaringen die deelnemers met me delen. Het evalueren en verbeteren van de kwaliteit van de trainingen is voor mij een terugkomende actie. Na elke training vraag ik om feedback.
In november gaf ik een training ‘Klantgericht communiceren’ bij Fokus wonen. Het was fijn om te mogen werken met deze enthousiaste groep. Wat het vooral mooi maakte, was dat één van de deelnemers zich al vroeg in het proces open opstelde, door te vertellen wat ze lastig vond. Dit gaf ruim baan aan anderen, om ook te vertellen wat zij lastig vonden. We maakten hierna meteen stappen in de ontwikkeling van ieder afzonderlijk en van de gehele groep.
Wat heb ik toch een prachtig werk!
De evaluatie
De trainingen zijn opgebouwd uit diverse onderdelen. Allen met eigen leerdoelen en bewezen methodes. De deelnemers konden tijdens de evaluatie aangeven welke onderdelen zij het meest nuttig vonden en een cijfer geven per onderdeel en voor de gehele training. Het eindcijfer is echt iets waar ik trots op ben en misschien moet ik daar ook vaker bij stil staan in het aankomende jaar:
De deelnemers geven deze training een 9,3!
De online leeromgeving scoorde goed, maar er zijn wat wel verbeterpunten in de gebruiksvriendelijkheid. Toch is de online leeromgeving wel van toegevoegde waarde, geven de deelnemers unaniem aan. Ze gaven aan dat de gesprekken met de trainingsacteur vooral erg nuttig waren. Hier leerden ze hoe ze van een discussie af konden komen en het gesprek kunnen sturen. Ook de online oefenapp zorgt voor houvast na de training, uitleg over de theorie en voor een leuke afwisseling in het leren. Zo kunnen mensen na deelname het geleerde vasthouden en blijven oefenen.
Een dergelijke evaluatie geeft mij als trainer inzicht. Het programma en de opbouw zijn goed. Ik kan nog wel iets verbeteren aan de instructies van de online leeromgeving, zodat het gemakkelijker te gebruiken is.
Hoe vaak evalueer jij wat je doet?
Wat kan je anders doen en meenemen naar 2023? Ik wens jullie allemaal een prettige jaarwisseling en een leerzaam nieuwjaar, waarin je waardevolle feedback om kan zetten in verbeterpunten en je de kwaliteit van je werk verhoogt, waardoor je nog meer klanten op een fijne manier kunt helpen.