• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

050 21 151 37

Hoenders

Krachtig in commerciële communicatie

Krachtig in commerciële communicatie

MENUMENU
  • Online trainingen
        • Online trainingen
        • Blended learning
        • Coaching
        • Training & Opleiding
  • Coaching
        • Coaching
          • Op maat
          • Sales coaching
          • Coaching klantgericht handelen
  • Trainingen
        • Trainingen
          • Klantgericht verkopen FOPEN
          • Onderhandelen
          • Training communicatiestijlen
          • Commerciële gespreksvoering
          • Omgaan met bezwaren
          • Commercieel bellen
          • Pitchen
          • Klantgericht handelen
          • Videoconsult
          • Workshop Netwerken
          • Verkopen als tweede beroep
          • Klantgericht telefoneren
          • Profileren op de Beurs
          • Train-de-trainer
        • Thema's
          • Klantgerichte communicatie
          • Salesgerichte communicatie
        • Hoenders Sales Opleiding
          • HSO extended
          • HSO compact
        • Blended learning
        • Online trainingen
        • Incompany Training
        • Vakgebieden
          • Consultant
          • Accountmanager
          • Fysio
          • Medewerker binnendienst
          • Inbound
          • Outbound
  • Over ons
        • Wat doe ik
          • Coaching
          • Spreker
          • Salesscan
          • Over mij
          • Boek
          • Visie
        • Klanten
          • Klanten van Hoenders
          • Klantenpagina
          • Evaluaties van klanten
        • Klantcases
          • Rabobank
          • MF Uitzendbureau
          • VodafoneZiggo
          • Meander Groep
          • Abiant Academie
        • Onze trainers
          • Werner Hoenders
          • Edith van der Heiden
          • Ewold de Maar
          • Jurgen Veenstra
          • Roger Goudsmid
          • Aart van Voorthuizen
  • Artikelen
        • Artikelen
          • Actueel
          • Blog
          • Video
  • Contact

VodafoneZiggo

Alex Prins
Manager Projectmanagement MLE
VodafoneZiggo

 

Werken met acteur en online video respons uitstekende hulpmiddelen bij verbeteren communicatieskills

“Innovatieve tools passen bij VodafoneZiggo”

Alex Prins: “De projectmanagers van VodafoneZiggo, die voor de grootzakelijke markt werken, hebben te maken met het spanningsveld tussen de salesorganisatie die de dienst verkoopt en de technische levering. Dus balanceren tussen verschillende belangen. Dit vraagt om excellente communicatie skills om te leveren waar de klant om gevraagd heeft. In ons eerste gesprek met de klant is het van belang om de verwachtingen te managen. Oftewel: klopt de aangekochte technische oplossing bij wat de wens is van de klant. Het zou erg zonde zijn als dit een mismatch wordt. Daarom zijn communicatievaardigheden essentieel. Ook het omgaan met een emotionele klant is specifiek getraind met een acteur in een live setting én met de online video respons training. Bijvoorbeeld: hoe ga je een slechtnieuwsgesprek aan, hoe haal je informatie bij de klant op die je maar niet krijgt of hoe reageer je op een boze klant?”

Wat is online video respons?

De online video respons training werd door de projectmanagers individueel gevolgd. Het werkt zo: eerst komt er een verhaal (case) over de situatie van een klant, dan volgt een video met een klant (acteur) die bijvoorbeeld ontevreden is. Vervolgens gaat de webcam aan en geeft de deelnemer een reactie (respons). Deze wordt opgenomen en kan ook, als de deelnemer dat wil, opnieuw opgenomen worden. “Sommige deelnemers deden dat wel 7 x over. Kijk dat werkt dus zelflerend. Daarna wordt het reactiefilmpje gemaild naar managers of Werner die feedback gaven op de performance. Natuurlijk passen online tools ook goed in de werkomgeving van VodafoneZiggo.”

Eens kijken hoe online video respons werkt? Kijk bij www.webcamoefeningen.nl.

Online video respons bij VodafoneZiggo

Prins heeft voor het eerst ervaring opgedaan met een online video respons training. “Het was helemaal nieuw voor ons. Deze individuele training kan en werd door de werkdrukte veel thuis gedaan. Drie managers en Werner gaven feedback op de opgenomen video’s van de deelnemers. Het lerend effect heb ik zeker al waargenomen. Het geeft ons als managers ook inzicht in hoe onze projectmanagers overkomen. Handig voor het matchen van de klant met de best passende projectmanager. Een Limburgse klant kun je beter matchen met een projectmanager die Limburgs praat bijvoorbeeld. Het kostte wel veel tijd om de filmpjes te bekijken. Degene die de filmpjes hebben ingestuurd, vertelden me dat ze op zichzelf ook kritisch waren. Dus dat werkt twee kanten op. Al met al een positieve ervaring als aanvulling op het dagdeel met de acteur.”

Resultaten
“Bij VodafoneZiggo werken we met een jaarlijkse performance dialogue. Hierop vul je zakelijke én persoonlijk targets in. Goede communicatie skills zijn hierin een belangrijk aandachtspunt. Daarom vonden wij deze training goed passen. Ik zie dat de wekelijkse rapportages verbeterd zijn. Wat ik om me heen hoor is dat het omgaan met emoties van de klant en daar meer de tijd voor nemen echt werkt in de praktijk. Dat was wel een eyeopener voor de meesten: niet in de technische inhoud duiken, maar in gesprek gaan over de behoeftes en wensen van de klant, de relatie rustig opbouwen. De deelnemersevaluatie was lovend. Werner scoorde een 9,1 als totaaloordeel.”

Mijn 3 tops:

  • Het werken met een acteur werkt heel goed bij het leren omgaan met emotionele klanten
  • Het zelflerend vermogen bij de online video respons oefeningen was onverwacht hoog
  • Zichtbare winst in het aangaan van het gesprek op relatieniveau

Wie namen deel?
38 projectmanagers van VodafoneZiggo MLE (groot zakelijke markt).

Wanneer vond de training plaats?
De trainingen startten in juli 2018. In september zijn de laatste online video respons trainingen afgerond.

Wat was jullie trainingsbehoefte?
“Het verbeteren van de schriftelijke en mondelinge communicatie zowel intern met andere afdelingen als extern met de grootzakelijke klant. Prins: “De wekelijke voortgangsrapportages waren soms te uitgebreid of niet duidelijk. Dan moest ik er achteraan bellen, wat bedoel je daarmee? De projectmanagers zitten met managers of zelfs de CEO van het bedrijf aan tafel. Dit vraagt om duidelijke, beknopte en persoonlijke communicatie. Een aantal managers is doorgegroeid van een technische (engineer) functie naar projectmanager. Het is een bekende valkuil om te technisch een gesprek in te gaan, terwijl de relatie nog opgebouwd moet worden. Met name het oefenen van hoe om te gaan met de emoties van de klant is getraind in het mondelinge gedeelte. Mijn inziens is communicatie een van de belangrijkste skills in de zakelijke markt.”

Wat was de inhoud van de training?
Er waren 4 onderdelen:

  • Mondelinge communicatie met acteur (1 dagdeel)
  • Schriftelijke communicatie (1 dagdeel)
  • Online video respons (12 filmpjes, individueel)
  • Videoconference (afsluiting training)

Waarom koos VodafoneZiggo voor Werner Hoenders?
Prins: “Zeven jaar geleden heb ik een training bij Werner gevolgd. Die is blijven hangen. Dat zegt dus wel wat. Ik herinner me nu nog zijn aanpak voor een salesgesprek, zoals de methode bad-sok. En het werken met een acteur vond ik toen ook al erg goed. Daarom heb ik hem ook gevraagd om weer met een acteur te komen.”

Zou je Werner aanbevelen?
“Werner is gewoon een goede vent. Altijd enthousiast en hij past met zijn verkoopervaring heel goed bij ons. Hij kan zich uitstekend inleven in onze positie tussen accountmanagement en de klant in. Hij levert altijd maatwerk, het is geen standaard training en komt altijd tot de kern van het probleem.”

 

 

Primaire Sidebar

Wat klanten zeggen over Werner

  • “ De samenwerking is constructief. Werner is een sympathieke, enthousiast en krachtige persoonlijkheid. Dat zien we ook in de evaluaties. Hij laat mensen tot hun recht komen, creëert een veilige omgeving en sluit aan bij de organisatie.”
    Abiant
    Arien Huijssoon - Operationeel directeur Abiant Uitzendgroep
  • Onze praktijk werd door de corona problematiek geconfronteerd met het concept zorg op afstand. Werner Hoenders heeft, op ons verzoek voor de 35 medewerkers in korte tijd twee zeer efficiënte webinars ontwikkeld met als thema videobellen. De rode draad is ”hoe motiveer ik mijn client om gebruik te maken van de dienst videobellen”. Deze webinars zijn door ons en onze medewerkers zeer goed ontvangen en hebben het draagvlak voor een medium dat onderdeel zal blijven van het toekomstig zorgaanbod gecreëerd. Werner is een prettige presenter waarbij een uur zo voorbij is!
    Videobellen
    Rob van Wageningen - Mede eigenaar C-enter paramedische praktijk, PhysEducation & PhysSupplies
  • Harm Klijn
    Werner weet een goede een veilige omgeving en sfeer te creëren zodat al de cursisten zich kwetsbaar durven op te stellen. Well done!
    Well done!
    Harm Klijn, Project Leider - VodafoneZiggo
  • Henk de Boer
    Werner is toegankelijk en direct. Hij zegt waar het op staat en heeft ook laten zien dat effect en resultaat heeft.
    Werner is toegankelijk en direct
    Henk de Boer, directeur Particulieren en Privat Banking Rabobank Heerenveen Zuid Oost Friesland
  • 5
    Een hele goede interactieve en levensechte training met enorm veel praktijkvoorbeelden, waardoor je de concentratie er goed bij kan houden en het nooit saai is. Zeker voor herhaling vatbaar.
    Een hele goede interactieve en levensechte training
    Anne Klaasen, Project Leider - VodafoneZiggo
  • 5
    In één ruk heb ik dit boek van Werner Hoenders uitgelezen...Het is een fijn totaalboek. Daarom heb ik hem voor ons hele ‘sales’ team besteld. Top boek. Verplichte kost wat mij betreft.
    Top boek. Verplichte kost wat mij betreft.
    W.R Nasser
  • Henk Emmens
    Leuk en toegankelijk boek van Werner Hoenders. Even de boel weer aanscherpen. Aanrader!
    Leuk en toegankelijk boek van Werner Hoenders. Even de boel weer aanscherpen. Aanrader!
    Henk Emmens
  • John van Gompel
    Goede, gezellige en nuttige opleiding met praktijk rollenspellen, die veel inzicht en waarde opleveren. Ook voor je eigen handelen.
    Goede, gezellige en nuttige opleiding
    John van Gompel, Project Leider - VodafoneZiggo
  • Dirk Hornstra
    Werner is een sympathieke, gedreven en professionele trainer die door zijn positieve uitstraling de meest pessimistische medewerker zover krijgt dat hij op eigen initiatief een situatie gaat oefenen met de acteur en na afloop denkt "dit was toch wel een nuttige training". Werner, je krijgt een thumbs-up van deze back-end developer!
    Werner is een sympathieke, gedreven en professionele trainer
    Dirk Hornstra
  • Veel gehad aan de cursusdagen georganiseerd door Werner. Zijn enthousiasme weet hij heel goed over te brengen op de cursisten en te verpakken in zijn lesmateriaal. Ook de cursisten die met enige tegenzin begonnen, heb ik de cursusdagen steeds meer zien waarderen. Middels handigheidjes en tips heb ik mijn salesvaardigheden weten bij te schaven.
    Zijn enthousiasme weet hij heel goed over te brengen op de cursisten
    Kevin Aniba
  • Professioneel, doortastend en weet hoe hij het moet aanpakken. Dit heb ik tijdens een cursus door Werner ervaren waardoor ik dit nu altijd bij mijn andere banen heb kunnen toepassen en met succes! Werner is het aanbevelen waard!
    Professioneel, doortastend en weet hoe hij het moet aanpakken
    Anisa Memic
  • In mijn functie van HRD adviseur bij MTH accountants & adviseurs heb ik veel met Werner gewerkt. Hij is betrokken, leeft zich goed in in de organisatie en weet snel de vinger op de zere plek te leggen. Hiermee weet hij programma’s te maken die aansluiten bij de organisatie en die effect hebben, ook op lange termijn. Werner is goed op de hoogte van de ontwikkelingen in zijn vakgebied en durft het aan om nieuwe dingen uit te proberen. Werken met Werner, is echt samenwerken. Oprecht, prettig in de omgang en een goede sparringspartner.
    HRD adviseur bij MTH accountants & adviseurs
    Janet Riemersma
  • Tijdens de training gebruikt Werner praktijkvoorbeelden die we zelf aandragen om ons zo bewust te maken van ons eigen gedrag en de gevolgen daarvan. Hij doet dit op een open en eerlijke manier en geeft ruimte om te oefenen en van elkaar te leren.
    Tijdens de training gebruikt Werner praktijkvoorbeelden
    Lisette Ellens
  • Werner ken ik als een gedreven enthousiaste trainer. Heb nu 2 sales trainingen bij hem gevolgd. De inhoud van de trainingen werd goed afgestemd op het vakgebied waarin ik werkzaam ben. Kortom: wil je je vaardigheden op het gebied van sales verder uitdiepen door iemand die luistert wat je wil bereiken en hier praktische invulling aan geeft zou ik graag Werner bij je aanbevelen.
    Werner ken ik als een gedreven enthousiaste trainer
    Henk Doorten
  • Werner heeft voor diverse Bam werkmaatschappijen de training ‘Hoe haal ik het maximale rendement op een beurs’ gegeven. Deze training is bij de Bam mensen goed ervaren, actief, juiste tips en voorbeelden, en gaf op de beurs het juiste resultaat.
    Hoe haal ik het maximale rendement op een beurs
    Hans Verra
  • Werner is zeer resultaatgericht en kan vrijwel iedereen in beweging krijgen. Zijn enthousiasme en vakkundigheid veroorzaken een positieve spirit onder cursisten waardoor ze met veel plezier terugkijken op zijn training én ze daadwerkelijk met het geleerde aan de slag kunnen. Werner is altijd bereid om mee te denken waardoor de klanten van Hanze Hogeschool niet precies krijgen wat ze willen, maar meer.
    Werner is zeer resultaatgericht
    Marian Huizinga
  • Werner is een uitstekend trainer voor commerciële teams. Het is prettig samenwerken met hem, omdat hij de groep goed aanvoelt, snel op tafel krijgt waar de ontwikkelbehoefte ligt en de zaak in korte tijd in beweging krijgt. Ik kan hem elke collega manager die zijn team een stap verder wil krijgen van harte aanbevelen
    Werner is een uitstekend trainer
    Chris de Meer

Klanten van Werner

     
     
     
Meer klanten van Werner »
  • Home
  • Over mij
  • Blended learning
  • Webinar
  • Artikelen
  • Nieuwsbrief
  • Online leeromgeving
  • Contact

© 2021 · Werner Hoenders · Algemene Voorwaarden · Klachten · Privacy · ALGEMENE LEVERINGSVOORWAARDEN OPEN TRAININGEN

Voor het goed functioneren van de site gebuiken we cookies. Privacybeleid