Slecht nieuws goed gebracht: zo krijg je (be)grip en acceptatie!

Training Slecht nieuws brengen en omgaan met emoties
Als dienstverlenende professional wil je klanten of collega’s graag helpen. Maar wat als je hun verzoek niet kunt of wilt inwilligen? Het overbrengen van slecht nieuws kan emoties oproepen, zoals boosheid, teleurstelling of frustratie. Hoe ga je daarmee om zonder in een eindeloze discussie te belanden?
In deze training ontdek je hoe emoties werken en hoe jij deze effectief op kunt vangen. Je leert hoe je discussie vermijdt en hoe je het gesprek sneller tot een goed einde brengt. De ander accepteert jouw boodschap, met behoud van de goede (klant)relatie!
Deze training combineert goed met bijvoorbeeld Klantgericht denken en werken, Klantgericht telefoneren.
Voor wie is de training Slecht nieuws brengen en omgaan met emoties?
Deze training is geschikt voor professionals in een dienstverlenende rol die regelmatig te maken hebben met het brengen van slecht nieuws, zoals Klantenservicemedewerkers, HR-professionals, Teamleiders en managers, Zorg- en hulpverleners, Iedereen die op een professionele manier lastige boodschappen moet overbrengen
Leerdoelen Slecht nieuws brengen en omgaan met emoties
Na deze training:
- Begrijp je hoe emoties werken en hoe je hiermee omgaat
- Kun je slecht nieuws professioneel brengen, zonder weerstand op te roepen
- Behoud je de relatie, ook als de boodschap voor de ander teleurstellend is
- Voorkom je discussie en sluit je gesprekken effectief en respectvol af
Thema’s Slecht nieuws brengen en omgaan met emoties
In de training gaan we o.a. aan de slag met:
- Omgaan met emoties
- Technieken om slecht nieuws helder en empathisch te communiceren
- Koninklijk omgaan met weerstand en lastige reacties
- Hoe sluit je een gesprek positief af, ook bij teleurstelling?
Werkwijze training Slecht nieuws brengen en omgaan met emoties
Deze training is interactief en praktijkgericht. We werken met praktijkvoorbeelden, rollenspellen en feedback om direct toepasbare vaardigheden te ontwikkelen. Wil je met meer zelfvertrouwen lastige gesprekken voeren en slecht nieuws brengen zonder weerstand? Dan is deze training precies wat je nodig hebt!
Wil je nóg meer uit de training halen? Dan kun je gebruikmaken van onze online leermodules Omgaan met weerstand en Omgaan met emoties! Kijk ook bij: Online leren
Duur, locatie en planning training Slecht nieuws brengen en omgaan met emoties
![]() | Duur: 1 dag (of 2 dagdelen) |
![]() | Locatie: Op locatie |
![]() | Beschikbare data: Op aanvraag |
![]() | Certificaat Slecht nieuws brengen en omgaan met emoties Na afronding ontvang je een certificaat van deelname. |
![]() | Meer informatie: info@hoenders.nl of bel 050 – 21 151 37 |