Klantgerichtheid met een grens: zo communiceer je vriendelijk én assertief!

Grenzen stellen en assertiviteit
Je relatie met klanten en collega’s is belangrijk voor jou en jouw organisatie. Je bent dienstbaar en geniet van een prettige samenwerking. Impliciet verwacht je dit ook van de ander. De praktijk is weerbarstiger. Klantgericht handelen betekent niet dat je alles hoeft te accepteren. Als de ander over de grens gaat, mag je die ander hierop aanspreken. Als je dit niet doet, zal het gedrag aanblijven en vaak erger worden. Waar ligt jouw grens? Hoe zeg je dit duidelijk? Welke lichaamstaal past bij jouw boodschap? En wat kan je doen als iemand jouw grens niet respecteert?
In de training krijg je handvatten en vertrouwen om in de praktijk assertiever te zijn en duidelijker grenzen aan te geven!
Voor wie is de training Grenzen stellen en assertiviteit?
Deze training is bedoeld voor professionals die klantgericht werken en regelmatig in interactie zijn met collega’s of klanten. Het is geschikt voor iedereen die moeite heeft met het aangeven van grenzen, wil leren hoe je op een assertieve en respectvolle manier ‘nee’ kunt zeggen, ervaart dat grenzen worden overschreden, maar niet goed weet hoe hier effectief mee om te gaan, zelfverzekerder wil communiceren en beter om wil gaan met lastige gesprekken.
Leerdoelen Grenzen stellen en assertiviteit
Na deze training:
- Heb je inzicht in jouw manier van communiceren in termen van assertiviteit
- Ben je beter in staat grenzen aan te geven en te bewaken
- Kun je op een effectieve manier feedback geven en ontvangen
- Heb je geoefend met technieken om assertief en overtuigend te communiceren
Thema’s Grenzen stellen en assertiviteit
In de training gaan we o.a. aan de slag met:
- Verbaal en non-verbaal krachtig en assertief communiceren
- Grenzen stellen (AKA-methode)
- Feedback geven en ontvangen
- Omgaan met emoties en weerstand in lastige gesprekken
Werkwijze training Grenzen stellen en assertiviteit
Deze training is interactief en praktijkgericht. We werken met praktijkvoorbeelden, rollenspellen en feedback om direct toepasbare vaardigheden te ontwikkelen. Je krijgt concrete handvatten en tips om assertiever te zijn en duidelijker grenzen aan te geven.
Wil je nóg meer uit de training halen? Dan kun je gebruikmaken van onze online leermodules bij Assertiviteit! Kijk ook bij: Online leren
Duur, locatie en planning training Grenzen stellen en assertiviteit
![]() | Duur: 1 dag (of 2 dagdelen) |
![]() | Locatie: Op locatie |
![]() | Beschikbare data: Op aanvraag |
![]() | Certificaat Grenzen stellen en assertiviteit Na afronding ontvang je een certificaat van deelname. |
![]() | Meer informatie: info@hoenders.nl of bel 050 – 21 151 37 |