Begrijpen en begrepen worden: de essentie van communicatie!

Basisvaardigheden communicatie
Goede sociale en communicatieve vaardigheden zijn een belangrijke voorwaarde om professioneel en prettig samen te werken. Communiceren doe je altijd, zowel verbaal als non-verbaal. Hoe communiceer je zelf en welke invloed heeft dat op anderen? Hoe breng je een boodschap goed over en sluit je aan bij jouw gesprekspartner?
In deze training werken we onder andere met het communicatieschema waaruit blijkt hoe de boodschap anders kan overkomen dan je bedoelt. Je ontdekt het grote belang van non-verbale communicatie en waar je zoal op kunt letten bij jezelf en anderen. En we oefenen met de LSD-methode, want actief Luisteren, geregeld Samenvatten en Doorvragen maken de communicatie transparant en bevestigen het contact met je gesprekspartner. In deze training leer je (nog) beter communiceren en daar is altijd winst te behalen!
Een vervolg op deze training kan bijvoorbeeld zijn: Slecht nieuws brengen en omgaan met emoties, klantgericht denken en werken, klantgericht telefoneren, assertief en overtuigend communiceren.
Voor wie is de training Basisvaardigheden communicatie?
Deze training is bedoeld voor elke professional die effectiever wil communiceren in werksituaties en voor teams of teamleden die hun samenwerking en onderlinge verstandhouding willen versterken.
Leerdoelen Basisvaardigheden communicatie
Na afloop van de training:
- heb je meer inzicht in je eigen communicatie en die van anderen
- ben je in staat jouw boodschap verbaal en non-verbaal goed over te brengen
- weet je hoe je effectief feedback geeft en ontvangt
- zijn je communicatieve vaardigheden verbeterd
Thema’s Basisvaardigheden communicatie
In de training gaan we o.a. aan de slag met:
- Basisvaardigheden van communicatie zoals actief luisteren, samenvatten, doorvragen (LSD)
- Gesprekstechnieken
- Feedback geven en ontvangen
- De kracht van non-verbale communicatie
Werkwijze training Basisvaardigheden communicatie
Deze training is interactief en praktijkgericht. We werken met praktijkvoorbeelden, rollenspellen en feedback om direct toepasbare vaardigheden te ontwikkelen. Je krijgt concrete handvatten en tips om je communicatie direct te versterken.
Wil je nóg meer uit de training halen? Dan kun je gebruikmaken van onze online leermodules bij Basisvaardigheden communicatie!
Kijk ook bij: Online leren
Duur, locatie en planning training Basisvaardigheden communicatie
![]() | Duur: 1 dag (of 2 dagdelen) |
![]() | Locatie: Op locatie |
![]() | Beschikbare data: Op aanvraag |
![]() | Certificaat Basisvaardigheden communicatie Na afronding ontvang je een certificaat van deelname. |
![]() | Meer informatie: info@hoenders.nl of bel 050 – 21 151 37 |