Kunnen introverte mensen niet presenteren?

Voor de conferentie ATD vloog ik naar San Diego. Als je alleen vliegt, dan is het afwachten wie er naast je zit. Dit keer is dit Kim Chi, een Duitse 28-jarige jongedame met Vietnamese roots. Ik initieer contact en we starten een praatje, waarbij me wel opvalt dat ze kort is in haar antwoorden. Dat maakt wat twijfel in mij los, want is dat verlegenheid of zit ze niet te wachten op een veel pratende Hollander? Ik geef mezelf het voordeel van de twijfel, want ze knikt vriendelijk en stelt zelfs een wedervraag. We praten over ons bezoek aan Amerika, ons werk, en de verschillen tussen Duitsland en Nederland. Ik vertel dat ik train en coach op communicatie en persoonlijke effectiviteit. Zij werkt als financieel data analist en vertelt dat ze ook wel eens een presentatie geeft aan collega’s en klanten. Iets later vertelt ze dat ze een hekel heeft aan presenteren en dit liever door iemand anders laat doen. “Ask someone extravert, because extravert people can do this without thinking about it”.

Presenteren kun je leren – ook als introvert

Toch wil ze een tip over presenteren. Nou…dat kan! Free of charge this time 😉

Kim Chi wil een degelijke, professionele indruk maken. Haar zorg is dat de boodschap niet goed overkomt. Dat verbaast me, want ze weet zichzelf uitstekend te verwoorden. Ze spreekt rustig en geduldig en geeft al snel een voorbeeld als ik in eerste instantie iets niet begrijp. Het principe van voorbeelden gebruiken om je verhaal te concretiseren, past ze dus al toe. Ik vind haar heel duidelijk in haar uitleg. Ze ziet er tegenop als ze moet presenteren en dat geldt voor veel mensen.

Presenteren gaat over jezelf laten zien. Als je presenteert kun je kritiek, afwijzing en/of lastige vragen krijgen. Dat maakt het spannend.

5 tips voor introverte mensen om beter te presenteren

Nu naar mijn suggesties voor Kim Chi.

  1. Skip de aannames over presenteren. Er is niet één vaste route om succesvol te zijn. De beste manier is: jouw manier. Want als je authentiek bent, maak je de meeste impact. Arnold Schwarzenegger had weinig van een prototype acteur en is toch heel succesvol geworden.
  2. Manage jouw mindset! Jouw gedachten over jezelf en/of hoe dingen zouden (moeten) zijn, bepalen de uitkomst. Een beroemde quote van Henry Ford is: “Whether you think you can, or you think you can’t–you’re right.” Laat je niet leiden door negatieve gedachten en verkeerde veronderstellingen. Waar je de aandacht op richt, dat groeit.
  3. Neem je presentatie op, kijk kritisch terug en noteer (vooral en eerst) wat goed ging. Noteer ook wat beter of anders kon.
  4. Vraag feedback.
  5. Stop met uitstellen en DO IT!! Vaak zijn we geneigd om moeilijke en uitdagende dingen uit te stellen.


Hierbij gebruiken we excuses en aannames om dingen niet te doen, waarvan we ergens weten dat we het beter direct kunnen doen. Dit belemmert onze groei. Leren doe je buiten je comfort-zone.

Wil je meer tips over communicatie en persoonlijke effectiviteit? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief en ontvang elke twee weken nieuwe tips in je mailbox!

Anderen lazen ook :