Samen ontdekken

Klantcase MF uitzendbureau

Maatwerk voor MF Uitzendbureau

‘De mix van een digitale leeromgeving en oefenen in de praktijk met acteurs is van grote meerwaarde’

Trea Hein-Sanders is commercieel manager van MF Uitzendbureau. MF Uitzendbureau is met acht vestigingen in de drie noordelijke provincies één van de grootste regionale uitzendbureaus. Trea: ‘Wij onderscheiden ons door ons geloof in de kracht van persoonlijke aandacht. Waar andere bureaus -door investeringen in digitalisering en centralisering- vestigingen sluiten, maken wij de tegengestelde beweging. Wij kiezen er juist voor om meer vestigingen te openen. Met de fysieke aanwezigheid in de regio investeren we in persoonlijke aandacht. Wij kennen onze opdrachtgevers en wij kennen onze flexwerkers. Dat blijkt wel uit onze jaarlijkse hoge scores op klanttevredenheid: opdrachtgevers geven ons een 8,2 en onze flexwerkers gemiddeld een 8,4.’

Aanleiding en trainingsbehoefte
‘Als commercieel manager is het o.a. mijn taak het salesteam te professionaliseren. Ik wil de stap maken naar integrale marktbewerking voor al onze diensten en hiervoor is het nodig om het sales gesprek naar een hoger niveau tillen. De training van de salesintercedenten is daarom een logische stap. Ik heb contact met Werner Hoenders gezocht en hem gevraagd een passende training te ontwerpen zodat onze salesintercedenten in staat zijn om het juiste (verkoop)gesprek met onze (toekomstige) klanten te voeren.

 

We hebben een behoeftegesprek gevoerd en gekeken naar de beginsituatie van het salesteam. Werner heeft vervolgens een programma op maat samengesteld. Echt helemaal op maat, zelfs met nieuwe elementen en een verdiepingsslag voor de mensen die al eerder een training bij hem hebben gevolgd.’

Inhoud van de training
‘De training omvat alle onderdelen van het salestraject: van telefonische acquisitie tot en met het maken van een offerte. De belangrijkste elementen zijn de gesprekstechnieken, bijvoorbeeld hoe bouw je een verkoopgesprek goed op en hoe ga je om met bezwaar of weerstand?

Het programma is een mix van een digitale leeromgeving en plenaire sessies. Er was constant een goede afwisseling van theorie en praktijk. Tijdens de interactieve trainingssessies hebben we het geleerde meteen in de praktijk gebracht. Bij alle onderdelen konden we ook direct oefenen met een acteur die de klantsituaties perfect nabootst. De inzet van een individuele digitale leeromgeving in combinatie met plenaire sessies en het aansluitend oefenen met acteurs is van grote meerwaarde.’

Inzet online modules
Je bent erg enthousiast over de inzet van de online modules. Wat sprak je hierin aan?

‘In elke sessie kwam een ander onderdeel aan bod en elk onderdeel had een eigen online module. Het grote voordeel van online modules is dat je van tevoren al de theorie eigen kunt maken en kunt oefenen. Zo creëer je al bewustwording als voorbereiding op de plenaire sessie. Bovendien voorkom je zo dat je in de plenaire sessie veel theorie moet behandelen.
De online modules zijn ook heel afwisselend, er zijn veel verschillende verduidelijkende filmpjes van sales pitches en verkoopfilmpjes. Bovendien kun je ook zelf filmpjes opnemen en daar feedback op krijgen van Werner.’

Resultaat
Wat zijn de resultaten? Zie je al verschil?

‘Ja, absoluut! Je ziet direct resultaat, want het geleerde is direct toepasbaar. Het levert meer inzichten op en ook plezier in het werk. Ik krijg dat ook als terugkoppeling van de salesintercedenten. Ze vertellen bijvoorbeeld enthousiast dat ze een leuk gesprek hebben gehad of dat het gelukt is om een eindelijk die ene afspraak te maken. Ze zijn nu zelfverzekerder en durven nu ook zonder schroom door te vragen!’

Aanbeveling
Zou je Werner ook aan anderen aanbevelen?

‘Zeker! De grote kracht van Werner is dat hij zich door zijn enorme ervaring erg goed kan inleven in elke situatie. Zo ook in het functioneren van de salesintercedenten en waar ze tegen aan lopen. Hij houdt dus geen theoretisch verhaal, maar maakt alles juist direct toepasbaar. Er zit veel oefenstof in zijn trainingen en er is veel ruimte voor eigen inbreng. We mochten bijvoorbeeld ook zelf lastige situaties of een casus inbrengen.’

Trea Hein-Sanders
Commercieel manager
www.mf.nl

Interview door Edmee Jongkind, i.o.v. Hoenders Training & Coaching