Ongevraagd & welkom advies: hoe ga je daarmee om?

Vlak voor de vakantie gaf ik een training aan een team van VZ, waarin drie andere trainers zaten. Dat vind ik leuk. Ze zijn vaak communicatief, positief en leergierig. Bovendien daagt hun aanwezigheid mij uit, omdat ze niet alleen naar de inhoud kijken, maar ook door de bril van een trainer. Zo ook nu.

Na afloop van de training legde één van hen een opgevouwen A4’tje op mijn bureau en zei: “Ik heb je geobserveerd en wat feedback voor je opgeschreven.” Ongevraagd advies. Spannend.

Bijna alle trainingen worden geëvalueerd. Dat is goed, omdat opdrachtgevers hierdoor een tendens kunnen opmaken. Het geeft deelnemers de kans om feedback te geven op wat hen aansprak en wat beter had gekund. Tegelijkertijd beschouwen deelnemers de training (logischerwijs) vanuit hun eigen referentiekader. Vaak missen ze de didactische achtergrond om gerichte feedback te kunnen geven. Collega-trainers daarentegen zijn door ervaring en opleiding beter in staat om tips en tops te onderbouwen.

Graag deel ik één top en één tip met jullie en wat ik eruit leer.

Top

Wanneer een deelnemer een vraag stelt, beantwoord ik die regelmatig met een mini-rollenspel. Bijvoorbeeld, als een deelnemer zegt: “Als een klant boos is, kan ik dan niet gewoon uitleggen hoe dit bij ons werkt?” Dan vraag ik: “Wat zou je dan zeggen?” De deelnemer reageert bijvoorbeeld met: “Nou, dat wij ook te maken hebben met regels en dat we die niet voor iedere klant kunnen aanpassen.” Op dat moment kan ik de vraag beantwoorden of doorgeven aan de groep om discussie te stimuleren. Maar regelmatig zet ik een mini-rollenspel in. Dan reageer ik zoals de opmerking in die context op de ander overkomt. Dit deed ik ook in deze training, en dit werd als effectief en leerzaam ervaren. Een paar dagen daarvoor pakte dit minder goed uit, omdat ik de werkvorm onvoldoende had toegelicht. Deze deelnemer raakte hierdoor geagiteerd, waardoor ik aan de effectiviteit twijfelde. Deze positieve feedback bevestigt echter dat deze werkvorm wel degelijk goed kan werken.

Tip

De tip die ik kreeg was best confronterend, maar herkenbaar. Wanneer ik onzeker ben over bepaalde vaardigheden, heb ik de neiging om mezelf ‘kleiner’ te maken. Dit gebeurde tijdens een rollenspel met een deelnemer. Het voegde niets toe om te zeggen dat een trainingsacteur dit beter kan. Het was goed dat hij me daarop wees, want ik was me er op dat moment niet van bewust. Dat zal ik de volgende keer niet weer doen.

Van feedback worden we beter. Het bevordert niet alleen de individuele ontwikkeling, maar draagt ook bij aan de algehele prestaties van een organisatie. Wanneer feedback op een constructieve manier wordt gegeven en ontvangen, leidt dit tot verbeterde samenwerking en een hogere kwaliteit van werk.

Feedback helpt ons groeien. Dat mogen we vaker organiseren, want als we dat niet doen, gebeurt het te weinig. Wanneer heeft er voor het laatst iemand meegeluisterd met een telefoongesprek? Wanneer heb je voor het laatst met een collega een adviesgesprek gevoerd en elkaar daarna minimaal één tip en enkele tops gegeven? Te vaak gebruiken we excuses om dit niet te organiseren, omdat het kwetsbaar voelt om ‘kritiek’ te ontvangen. Maar wat we ons niet bewust zijn, kunnen we niet veranderen. En als we er geen feedback op krijgen…

Voor één van de komende trainingen heb ik een collega-trainer gevraagd om mee te kijken en mij feedback te geven. Want ik ben nooit uitgeleerd 🙂

In mijn nieuwsbrief van september geef ik praktische tips over hoe je dit binnen je team kunt stimuleren. Wil je deze ook ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief (scroll naar beneden en vul je emailaders in in het veld).

Anderen lazen ook :