Het Corona-virus heeft een behoorlijke invloed op onze tijdsindeling. Veel evenementen en vertier zijn afgelast. Zelfs sport en spellocaties zijn gesloten. Bijeenkomsten en vergaderingen worden geannuleerd. Op welke manier kun je effectief en leuk je tijd benutten. Mijn aandacht gaat uit naar online leerinterventies.
Vorige week hadden we de release onze nieuwe online leermodule Onderhandelen met win-win.
Drie tips uit die online training:
- Geef geen korting, maar ruil deze.
Als je korting geeft doe je afbreuk aan je propositie. Waarom bereken je alleen die prijs als de klant vraagt om korting? En als hij dat niet had gedaan, had hij die korting niet gekregen? Ruil korting tegen iets wat voor de klant waarde vertegenwoordigt, maar jou niet(s) (teveel) kost. Bijvoorbeeld: een voor jou gunstige betaaltermijn of levertijd, een reële kans op een vervolg opdracht en/of een testimonial van de klant over jou op jouw site. - Mijd ronde getallen.
Gebruik van ronde getallen wekt de suggestie van natte vingerwerk bij het bepalen van de prijs, die suggestie roept onderhandeling op. Maak liever gebruik van minder ronde getallen. En als je dat dan toch doet, pas dan direct de verkleiningstechniek toe. Jouw tarief is niet € 100,- maar € 98,-. Dat lijkt lager en is het ook. Maar het lijkt nog lager, omdat je onder de psychologische 100 grens duikt. - Zorg dat je wisselgeld paraat hebt.
Wisselgeld vergroot de kans op een goed resultaat. Als je wat hebt te geven, is het eenvoudiger iets te krijgen. Bij bestaande klanten heb je nog een bijkomend voordeel. Door consequent en resoluut te vragen om een weder prestatie, zodra een klant om korting vraagt, zet je een patroon in gang. De klant weet dat als hij jou iets vraagt, dat jij een wedervraag stelt. Dit remt zijn neiging om te onderhandelen.
Online training: Blijf bij met je Sales Skills
Update of verbeter al je verkoopvaardigheden bij Hoenders online sales trainingen. Speciaal voor jou nu een online aanbod. Een pakket om je verkoop talent te benutten en nog beter te worden in jouw communicatie met de klant.
Welke trainingen zitten in dit pakket?
- Online training 1: Klantgericht verkopen – FOPEN
- Online training 2: Onderhandelen
- Online training 3: Communicatiestijlen
- Online training 4: Commerciële gespreksvoering
- Online training 5: Omgaan met Bezwaren
- Online training 6: Commercieel bellen (telefonische acquisitie)
- Online training 7: Pitchen