Darwin stelde ooit:
… Het is niet de sterkste, de slimste of de snelste, maar degene die zich het beste kan aanpassen aan veranderende omstandigheden (…) die overleeft…”
We leven in een tijd van veel veranderingen. En de laatste decennia in hoog tempo. Bij veel organisaties had je vroeger een baan voor het leven. Dat is niet meer. Oftewel: klantcontact is topsport. Ons grote voorbeeld deze zomer is Tom Dumoulin.
3 Trends die het klantcontact hebben veranderd
- Klant is mondiger en veeleisender.
- Internet geeft de klant makkelijk toegankelijke informatie, waardoor deze beter beslagen ten ijs komt. Dit vraagt van de medewerker van uw bedrijf meer kennis en vaardigheden om als expert toegevoegde waarde te leveren.
- Concurrentieverhoudingen zijn toegenomen. Het aanbod van veel organisaties lijkt (voor de klant) enorm op elkaar. En de drempel om over te stappen is klein.
Kwaliteit klantcontact
Daarom is de kwaliteit van het klantcontact van levensbelang voor een commerciële organisatie. Daar liggen kansen om de toegevoegde waarde te bewijzen. Dat gebeurt nog te weinig. Sterker: veel banken sluiten vestigingen in het hele land. Uit kostenoverwegingen is dit te begrijpen. Maar erg klantgericht is het niet. Welke oplossingen bied je dan aan je relaties? Hoe kunnen we dit omdenken?
Investeren in persoonlijke ontwikkeling
Het valt me op dat organisaties relatief weinig investeren in opleiding en training. Vaak is tijd een issue. In mijn beleving gaat het niet om tijd, maar om prioriteit. Hoeveel tijd investeert een topwielrenner in constant oefenen, leren en beter worden? Eigenlijk is het raar: een wielrenner traint minstens 5 dagen in de week. Vaak meerdere keren per dag. En een topprofessional bij een willekeurig bedrijf doet dit één keer in de twee tot drie jaar. Soms nog minder. Dagelijks klantcontact is topsport. En dat vraagt regelmatige training, coaching en opleiding. Tenminste als een topper wil performen in contact met je klant. Meer leveren dan verwacht. Dat blijft de klant bij.
Verkooptraining
Als adviseur bij een softwarebedrijf of uitzendbureau, als intermediair of consultant, is sales niet de primaire taak. Toch wordt dit wel verwacht van deze professionals, dat ze naast adviseren ook kunnen verkopen. Een soort verkopen als tweede beroep. Het goede nieuws is: het is te leren door de toegevoegde waarde van je product of dienst in je DNA te hebben, zodat dit kunt overbrengen naar de klant.
Webinar
Regelmatig organiseer ik een gratis webinar. Hoe word je als professional in zakelijke of financiële dienstverlening nou echt succesvol in acquisitie en verkoop? Hoe kun je opdrachten verkrijgen zonder drammerig over te komen? Dit online seminar is voor (zelfstandige) professionals, ondernemers en adviseurs in zakelijke- en financiële dienstverlening met verkopen als tweede beroep.
Je leert in dit webinar de 3 valkuilen in verkoop en 3 gouden tips om daarbij weg te blijven. Meld je aan voor het eerstvolgende webinar (zonder kosten).