Voor mij gaat verkopen niet over om klanten op een slinkse, sluwe wijze iets aansmeren. Of om: meer, nog meer, groter, grootst. Ik geef niks om luxe. Ik heb een grote auto, omdat ik regelmatig veel spullen vervoer. Ik heb een klein huis, omdat het gezellig is. Ik heb leuke klanten en fijne opdrachten, waarbij we in onderling vertrouwen en verbinding mooie dingen realiseren.
Wat Kermit nodig heeft, heeft Grover zich geen enkel moment afgevraagd.
Tijdens commerciële trainingen vraag ik deelnemers waar zij aan denken bij het woord verkopen. Altijd geven ze de volgende antwoorden: gladjakker, opdringen, doordrammen, veel praten en niet luisteren. Ik hoor alleen negatieve associaties, wat mij niet verbaast. Het vak van verkoper is behoorlijk vervuild geraakt door drammerige verkopers die weinig respect lijken te hebben voor de klant. Je kent ze wel, de verkopers die je rond etenstijd bellen met gescripte vragen over jouw energierekening. Op het moment dat je een antwoord geeft buiten het script van de verkoper, weten ze zich vaak geen raad. Dat hebben ze niet geleerd. En als je ‘nee’ zegt tegen het aanbod, krijg je standaard tegenargumenten. Dit type verkopers luistert niet oprecht naar wat je zegt. Het gaat hen niet om jou, de klant, maar louter om het behalen van hun eigen doelen. Kijk voor een typisch voorbeeld. Gechargeerd en geënsceneerd? Zeker, maar ook illustratief voor hoe veel professionals aankijken tegen verkopers. Grover gaat volledig uit van zijn eigen behoefte: verkopen. Wat Kermit nodig heeft, heeft Grover zich geen enkel moment afgevraagd.
Op een respectvolle manier verkopen
Het negatieve beeld dat is ontstaan over verkopen is jammer, want eigenlijk is verkopen een mooi vak. Welbeschouwd is het niets meer of minder dan het actief bij elkaar brengen van vraag en aanbod. In mijn ogen kun je dat op een slechte (drammerige) manier doen, maar ook op een goede (respectvolle) manier.
Ga maar na: ook politici als Nelson Mandela en Barack Obama hebben hun politieke ideeën op een respectvolle manier verkocht. En ook onder zakelijke professionals zijn veel mensen te vinden die laten zien dat je niet hoeft te schreeuwen om je producten of diensten aan de man te brengen, denk maar aan een topadvocaat als Richard Korver, een astronaut als André Kuipers of een ondernemer als Richard Branson. Het zijn professionals die hun succes voor een aanzienlijk deel te danken hebben aan hun respectvolle verkoopvaardigheden.
Ontwikkel je tot de beste versie van jezelf
Voor mij gaat verkopen over authenticiteit en eerlijkheid. Over win-win voor de klant en voor jou. Enkele jaren geleden heb ik mijzelf verkoopvaardig gemaakt, omdat ik onafhankelijk van grote bureaus mijn eigen netwerk wilde opbouwen. Hoe doe je dat dan? Eigenlijk komt het er op neer dat je jezelf ontwikkelt tot de beste versie van jezelf. En wat lef, initiatief en vaardigheden.
Jij hoeft het wiel niet zelf uit te vinden of er jaren voor uit te trekken: in enkele maanden kun jij je ontwikkelen tot de beste versie van jezelf in verkoop! Voor de edities Extended en Compact van Hoenders Sales Opleiding die starten in 2019 hebben we een prachtig aanbod voor je. Voor de opleiding die start in 2019 krijg je als relatie van Hoenders Training & Coaching 50% korting op de investering. Hoe doe je dat? Stuur me een mail dat je mee wilt doen en dan neem ik contact met je op.