Als je te lang wacht dan is het te laat.
Misschien herken je het? Mijn zoon vraagt of ik een spelletje wil spelen: Fortnite. Ik start enthousiast in de veronderstelling dat ik dit wel even ga winnen. Voordat ik het weet, binnen 7 à 8 seconden, ben ik af. Vervolgens speelt mijn zoon een half uur, voordat hij af is. In volle concentratie ga ik in de herkansing. 12 seconden en ik lig weer. Mijn zoon wint ruimschoots. Zeer ruimschoots.
Hoe kan het dat ik als volwassen man kansloos van mijn zoon van 12 verlies. Mijn conclusie: hij kent het spel en weet wat er komt. Daardoor kan hij anticiperen. Ik doe niet anders dan reageren en dan ben ik te laat.
Zo werkt heet ook in acquisitie en sales! Als je te lang wacht dan is het te laat.
De crisis is voorbij. Veel organisaties zien weer groei in hun verkoop en omzet. Dit kan leiden tot een ontspannen houding, achterover leunen. Maar juist nu is het moment voor sales. Om twee redenen:
Ten eerste als je nu contact opneemt met klanten/leads of prospects, dan is er meer ruimte voor een goed gesprek. Je hebt een redelijk goed gevulde portefeuille. Je hoeft niet acuut te scoren. Dat maakt jouw klantgesprek een stuk meer ontspannen. Je zit minder direct op de bal. Dat voelt je klant en dat maakt het gesprek voor hem/haar een stuk aangenamer.
Er is een tweede reden om juist nu actief te acquireren. Jouw concullega’s zitten vast ook ruimer in het werk, als gevolg van de aantrekkende economie. Zij zullen daardoor waarschijnlijk minder actief acquireren. Dit maakt dat klanten niet platgebeld worden. De kans is dan groter dat ze meer open staan om met leveranciers in gesprek te gaan. Eén ding is zeker. Er komt een tijd dat het economisch minder zal gaan en de opdrachten niet meer vanzelf binnenkomen. Dan heb jij nu een basis gelegd om straks de vruchten te plukken van de warme relatie met jouw klant/prospect.
Veel succes met jouw acquisitie!