Voor de conferentie ATD vloog ik naar San Diego. Als je alleen vliegt, dan is het afwachten wie er naast je zit. Dit keer is dit Kim Chi, een Duitse 28-jarige jongedame met Vietnamese roots. Ik … [Lees meer...] overKunnen introverte mensen niet presenteren?
Blog
Waarom is fondsenwerven moeilijk?
Sponsor- en fondsenwerving voor non-profitorganisaties is een uitdaging. Als je geen ervaring hebt met fondsenwerving, kan het erg moeilijk zijn om te beginnen. Dat komt omdat er veel verschillende … [Lees meer...] overWaarom is fondsenwerven moeilijk?
Artikel in NOAB | Adviseren is een kwestie van de juiste vragen stellen
Werner: ‘Een adviseur wil graag adviseren vanuit passie, betrokkenheid en expertise. Dat doet hij met name door argumenten aan te dragen en als dat aansluit bij de betreffende klant, dan is dat prima. … [Lees meer...] overArtikel in NOAB | Adviseren is een kwestie van de juiste vragen stellen
Successen vieren en verbeterpunten meenemen naar 2023
Aan het einde van het jaar is het altijd fijn om even terug te kijken vanuit het perspectief van de klant. Wat hebben de trainingen van dit jaar de deelnemers gebracht? Wat kan beter en wat ga ik … [Lees meer...] overSuccessen vieren en verbeterpunten meenemen naar 2023
Asser Ontwikkelfestival – sessie over service- en klantgerichte communicatie
Zie ik je donderdag op het Asser Ontwikkelfestival? Wat kunnen we leren van lessen en successen van anderen? Om nog beter én klantgericht onze diensten te kunnen verlenen. Raak geïnspireerd en laat … [Lees meer...] overAsser Ontwikkelfestival – sessie over service- en klantgerichte communicatie
Val me niet lastig!
“Die klant zit niet op mijn belletje te wachten.”, zegt een collega trainer/teamcoach, Carolien Coerts. “O nee? Weet je dat zeker? Je hebt niet gebeld, toch?” Ze vervolgt: “Als de klant belt met … [Lees meer...] overVal me niet lastig!
‘Hey wat doe jij eigenlijk?’
Krijg je deze vraag weleens? Waarom heb je een pitch nodig? Een goede pitch heb je nodig om een heldere introductie van jezelf te geven. Of iets wat je te bieden hebt, zoals een product of dienst. … [Lees meer...] over‘Hey wat doe jij eigenlijk?’
Artikel in NOAB | Verkopen zonder drammen
Werner: ‘De tijd van pushen is voorbij. Met deze gespreksstructuur kan jij klantvriendelijker verkopen. Financieel adviseurs hebben over het algemeen een hekel aan het woord verkopen. Ze associëren … [Lees meer...] overArtikel in NOAB | Verkopen zonder drammen
Hoe zorg je ervoor dat je de klant niet verliest in jouw enthousiasme?
Hoe kan je tijdens het verkoopgesprek de juiste vragen stellen? Ontvang tips van Werner in de onderstaande video. https://vimeo.com/681471519 Bij Hoenders leer je werken met een stappenplan. Met … [Lees meer...] overHoe zorg je ervoor dat je de klant niet verliest in jouw enthousiasme?
Welke waarde voeg jij toe?
Onlangs bezocht ik Lissabon. Een week op pad met mijn zoon. Het is winter en in Nederland is het al maanden grijs. De heldere Portugese zon overvalt ons. Wij kopen een zonnebril. Nou mag ik graag … [Lees meer...] overWelke waarde voeg jij toe?
Jouw mindset kan je breken – Wat heb je nodig om te groeien
Vorige week in de Sales actie sessie in Zoom bit.ly/actiezoom behandelden we met alle deelnemers de mindset. Daarin verwees ik naar een onderzoek van dr. Carol Dweck. Ze onderzocht hoe leerlingen met … [Lees meer...] overJouw mindset kan je breken – Wat heb je nodig om te groeien
Stop met smoesjes en kom in actie!
Koude, lauwe of voor sommigen ook warme acquisitie kan uitdagend zijn. Veel mensen vinden proactief klantcontact spannend om te doen. Maar ja, acquisitie is nu eenmaal noodzakelijk om jouw opdrachten, … [Lees meer...] overStop met smoesjes en kom in actie!
Offertes nabellen is de kers op de taart
Offertes maken kan veel tijd kosten. En misschien heb je ook wel flink geïnvesteerd in marketing en SEO zodat de klant je weet te vinden. Nabellen van jouw offerte is de kers op de taart van het … [Lees meer...] overOffertes nabellen is de kers op de taart
Training werkt niet
We vergeten snel Onlangs sprak ik een manager die aangaf dat (communicatie)training niet werkt. Direct na afloop is er enthousiasme onder deelnemers. Vervolgens gaan ze over tot de waan van de dag. … [Lees meer...] overTraining werkt niet
Wij komen sterker uit deze crisis, want stilstaan is geen optie
Het is voor veel bedrijven een moeilijke tijd. Toch blijft het noodzaak om ons te blijven ontwikkelen. Stilstaan is geen optie. We zien elkaar minder en dan is het de uitdaging om de interne … [Lees meer...] overWij komen sterker uit deze crisis, want stilstaan is geen optie
Interview Peter Herder Allure Energie
Op dinsdag 8 december om 10:00 uur heeft Werner Hoenders live op Facebook een interview afgenomen met Peter Herder. Peter is de oprichter en directeur van Allure Energie en geïnterviewd door … [Lees meer...] overInterview Peter Herder Allure Energie
Wat is jouw succesformule?
Wat is mijn succesformule? Vorige week was ik in gesprek met een klant over succesformule. De klant vroeg mij wat mijn succesformule is. Dit heeft me aan het denken gezet. Welke vaardigheid of manier … [Lees meer...] overWat is jouw succesformule?
Je moet je bek niet houden
Tijdens de corona crisis sprak Rutte de legendarische woorden: ‘Je moet gewoon je bek houden en voetbal kijken.' Als professional in het commerciële proces mag je best een woordje roeren. Dat geldt … [Lees meer...] overJe moet je bek niet houden
Onderhandelen, wat wil je niet?
Denk niet aan een roze olifant. Waar denk jij aan? Juist, een roze olifant. Ditzelfde gebeurt ook wanneer we een opmerking of vraag horen of interpreteren. In deze blog leg ik je graag uit hoe je met … [Lees meer...] overOnderhandelen, wat wil je niet?
Wie haal jij uit de coronadepressie?
De comeback van Arjen Robben zorgt voor een positieve inslag bij FC Groningen. De directeur van FC Groningen, Wouter Gudde, had slapeloze nachten ten tijde van de coronacrisis. Toch heeft de comeback … [Lees meer...] overWie haal jij uit de coronadepressie?
Online behandelen werkt beter dan een fysieke behandeling
De digitale transformatie in de zorg brengt nieuwe mogelijkheden voor zorgverleners. In de zorg maken professionals steeds meer gebruik van digitale middelen om te communiceren met de cliënt of met … [Lees meer...] overOnline behandelen werkt beter dan een fysieke behandeling
Crisis, juist nu proactief klantcontact
Deze crisis heeft een flinke impact op ons allen, zowel mentaal, fysiek als ook economisch. Het is ongekend. Maar een crisis biedt ook kansen. Veel organisaties voeren allerlei … [Lees meer...] overCrisis, juist nu proactief klantcontact
Hoe besteed jij tijdens de Corona crisis je tijd zinvol?
Het Corona-virus heeft een behoorlijke invloed op onze tijdsindeling. Veel evenementen en vertier zijn afgelast. Zelfs sport en spellocaties zijn gesloten. Bijeenkomsten en vergaderingen worden … [Lees meer...] overHoe besteed jij tijdens de Corona crisis je tijd zinvol?
In enkele stappen van niets naar een nieuwe opdracht
Verkoop in de levensader van je onderneming. Klanten verdwijnen, gaan failliet, verhuizen, bedenken een alternatief voor jouw aanbod of kiezen voor een andere partij. Inherent aan zaken doen. Daarom … [Lees meer...] overIn enkele stappen van niets naar een nieuwe opdracht
Bevinkje?
Als de totale impact van onze communicatie 100% is, dan is 70% daarvan non-verbaal en 30% inhoud. Ik lees wel eens in artikelen dat die verhouding 93% non-verbaal tot 7% inhoud zou zijn. Maar dat … [Lees meer...] overBevinkje?
Leer over commerciële bedrijfsvoering van een bewezen succesvol verkoper
Een interview met Poseidon, vismakelaar in Groningen. Werner interviewt Raymond, vismakelaar en winnaar van de nationale haringtest, Groningen. … [Lees meer...] overLeer over commerciële bedrijfsvoering van een bewezen succesvol verkoper
Stop de kille acquisitie
Koude acquisitie wordt wettelijk aan banden gelegd. Jacht op deurverkopers: 'Mijn man wordt gek van die energieverkopers' Dat dit kon gebeuren, voelde je aankomen. Verkopen heeft nog steeds een … [Lees meer...] overStop de kille acquisitie
Drie tips om actief te leren
Onlangs gaf ik een workshop ‘Commercieel denken en proactief handelen. In de video geef ik je hieruit drie tips over hoe je een meer proactieve rol kunt aannemen in je functie als binnendienst … [Lees meer...] overDrie tips om actief te leren
Het gaat om win-win voor jou en je klant
Voor mij gaat verkopen niet over om klanten op een slinkse, sluwe wijze iets aansmeren. Of om: meer, nog meer, groter, grootst. Ik geef niks om luxe. Ik heb een grote auto, omdat ik regelmatig veel … [Lees meer...] overHet gaat om win-win voor jou en je klant
Acquisitie? Maar ik zit al ruim in de opdrachten
Als je te lang wacht dan is het te laat. Misschien herken je het? Mijn zoon vraagt of ik een spelletje wil spelen: Fortnite. Ik start enthousiast in de veronderstelling dat ik dit wel even ga … [Lees meer...] overAcquisitie? Maar ik zit al ruim in de opdrachten
ATD 2019 International Conference & Exposition
Zondag was mijn eerste conferentiedag @ATD2019. Van de 4 sessies (a 1,5 uur) maakte die van Gary Rifkin het meeste indruk. Het ging over presenteren voor groepen. Sinds mijn boek uit is gekomen, is … [Lees meer...] overATD 2019 International Conference & Exposition
Stop niet met dromen, kies je eigen klanten
Jaren geleden, mijn carrière stond nog in de kinderschoenen, reed ik samen met een collega over de A10 bij Amsterdam. Aan weerszijden zagen wij de reusachtige kantoorcomplexen van de Amsterdamse … [Lees meer...] overStop niet met dromen, kies je eigen klanten
Van uitstel naar doorpakken!
Mijn boek ligt in de winkel! Ongeveer een jaar geleden vertelde ik een oud-collega dat ik bezig was met het schrijven van een boek. ‘Lijkt je dat niet hartstikke eng?’, vroeg zij. ‘Iedereen geeft … [Lees meer...] overVan uitstel naar doorpakken!
De kracht van context
De context waarin we leven is van grote invloed op ons gedrag. We zijn kuddedieren en volgen dus anderen. Als je mensen vraagt of ze geneigd zijn om het gedrag van anderen te volgen, antwoorden ze … [Lees meer...] overDe kracht van context
Wat is jouw doelgroep? Kies eens voor een hoger segment!
In mijn boek Verkopen als tweede beroep, dat binnenkort uitkomt, benadruk ik het belang van keuzes met betrekking tot wie je als klant wilt. Als jij niet kiest voor jouw doelgroep, waarom zou de … [Lees meer...] overWat is jouw doelgroep? Kies eens voor een hoger segment!
Comfortzone
Vorige week zondag mocht ik spreken voor een groep van bijna 100 hoorprofessionals van Specsavers. Gaaf dat ik dat mocht doen. Toch vond ik het ook spannend. Het was mijn eerste opdracht voor deze … [Lees meer...] overComfortzone
Wat als het tegenzit met verkopen?
De meesten van jullie kennen me als fervent FC Groningen supporter. Liefst live in de box moedig ik mijn kluppie aan, samen met mijn zoon. Groen-wit is helemaal mijn kleur. Het gaat slecht met de FC. … [Lees meer...] overWat als het tegenzit met verkopen?
Klantgericht in het dialect
Vaak als we een training volgen, denken we te leren wat de (enige) juiste manier is. Voor een flink aantal thema’s klopt dit ook: bijvoorbeeld dat begrip tonen en meeleven met de klant als hij boos … [Lees meer...] overKlantgericht in het dialect
Talentontwikkeling als innovatiekracht
Als organisatie, ondernemer of zzp-er is het noodzaak regelmatig te innoveren. Zo blijf je aansluiten bij de flexibele markten waarin we tegenwoordig in werken. Eens van een andere kant naar je … [Lees meer...] overTalentontwikkeling als innovatiekracht
Drie trends in klantcontact
Darwin stelde ooit: ... Het is niet de sterkste, de slimste of de snelste, maar degene die zich het beste kan aanpassen aan veranderende omstandigheden (…) die overleeft...” We leven in een tijd van … [Lees meer...] overDrie trends in klantcontact
Emotie verkoopt
Reclamemakers gebruiken emotie om positieve associaties op te roepen bij hun merk. Vooral bij kerst zie je dit terug in commercials. Ondanks dat we weten dat we een naar een filmpje kijken dat … [Lees meer...] overEmotie verkoopt
Kun je ambitie leren?
Van professionals in een commerciële organisatie mag worden verwacht dat zij commerciële ambitie hebben. Ambitie om acquisitie te doen en sales te verwezenlijken. Toch is het mogelijk dat je als … [Lees meer...] overKun je ambitie leren?
Hoe verkoop ik, zonder opdringerig en drammerig over te komen [FOPEN]?
In trainingen tref ik vaak adviseurs. Verkopen is vaak hun 'tweede beroep'. Ze zijn goed opgeleid in hun primaire beroep, bijvoorbeeld als adviseur. Daarnaast verkopen ze ook hun eigen … [Lees meer...] overHoe verkoop ik, zonder opdringerig en drammerig over te komen [FOPEN]?
Hoe behoud je jouw baan in de financiële dienstverlening?
In 2017 loopt het aantal banenverlies in de financiële dienstverlening verder op, zo staat te lezen op banken.nl. Ook in 2018 zijn er zorgen rondom de veranderingen in de financiële markt waar … [Lees meer...] overHoe behoud je jouw baan in de financiële dienstverlening?